تبلیغات
sport -ورزشی-sport - ورزش وخانواده
فعالیت بدنی میتواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد. فعالیت بدنی میتواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی بنماید.جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد یا پیاده روی ساده میتواند فرصت یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را به فرد بدهد.فعالیت بدنی میتواند خود اتکایی و اطمینان به خود را که معیارهای مبنایی در سلامت روح است افزایش دهد. اطلاعات اولیه ای که از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در زمینه عوامل خطرساز وجود دارد حاکی از اینست که عدم فعالیت یا زندگی بی تحرک،یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر ناتوانی در کل جهان است.در کشورهای مختلف بین 60 تا 85 درصد از بالغین تحرک کافی برای بهبود سلامتی شان ندارند.زندگی بی تحرک باعث افزایش تمام علل مرگ و میر میشود.خطر بیماریهای قلب و عروق،دیابت و چاقی را دوبرابر میکند و مشخصاً باعث افزایش خطر سرطان روده ،فشار خون بالا،استئوپروز،افسردگی و اضطراب میشود. پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی 1- داشتن فعالیت بدنی هزینه بالایی دارد.نیاز به وسیله،کفش و لباس مخصوص دارد. 2- سرم خیلی شلوغ است فعالیت بدنی وقت زیادی میگیرد. حداقل30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هر روز برای بهبود و حفظ سلامتی توصیه میشود. زنان و فعالیت بدنی فعالیت بدنی منظم و عادات غذایی خوب می تواند سلامت زنان را ارتقاء داده و از بسیاری بیماریها و حالاتی که علت عمده مرگ و میر و ناتوانی زنان جهان است پیشگیری کند.فعالیت بدنی منظم کمک میکند تا استرس،اضطراب و افسردگی و تنهایی کاهش یابد.این مخصوصاً در زنان مهم است چون میزان افسردگی زنان نسبت به مردان چه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دوبرابر است. فعالیت بدنی به عزت نفس،اعتماد و اطمینان و بهبود مناسبات اجتماعی و وضعیت روانی کمک میکند. فعالیت بدنی و افراد مسن شیوه زندگی فعال باعث میشود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند.در شبکه اجتماع باقی بمانند و با سایر مردم در سنین مختلف تعادل داشته باشند و انعطاف پذیری،تعادل و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد که میتواند از افتادن جلوگیری کند که علت عمده ناتوانی در افراد مسن میباشد.مشخص شده که شیوع بیماریهای روحی و روانی در افرادی که از نظر جسمی فعال هستند کمتر است. تعداد افرادی که بالای 60 سال سن دارند تا20 سال آینده دو برابر میشود.بیشتر آنها نیز در کشورهای در حال توسعه خواهند بود.کاهش و به تأخیر انداختن ناتوانی مربوط به سالمندی یک مساله عمده در بهداشت عمومی است و فعالیت بدنی میتواند نقش مهمی را در ایجاد و حفظ سلامت در تمام سنین داشته باشد. كودكان و ورزش وقتى بزرگسالان در مورد ورزش فكر مى كنند، تنها چیزى كه به نظرشان مى رسد، ورزش ایروبیك، ژیمناستیك یا راه رفتن و دویدن روى «تردمیل» است. اما براى كودكان ورزش یعنى: بازى و فعالیت فیزیكى بدن. بچه ها وقتى كلاس ژیمناستیك یا تمرین فوتبال یا كلاس ورزش در مدرسه دارند، ورزش مى كنند. آنها وقتى در تعطیلات هستند، با دوچرخه سوارى و بازى گرگم به هوا نیز ورزش مى كنند. مزایاى ورزش: هر فردى از انجام ورزش منظم و متناوب سودهایى مى برد. كودكى كه فعال است، ماهیچه هاى قوى و بدن لاغرترى دارند، زیرا ورزش به كنترل چربى بدن آنها كمك مى كند و از اضافه خون و چاقى آنها جلوگیرى به عمل مى آورد، همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را كاهش داده و از افزایش فشار خون و كلسترول نیز جلوگیرى مى كند. علاوه بر این مزایا، كودكى كه ورزش مى كند، خواب راحت ترى در شب دارد و خیلى بهتر مى تواند با چالشهاى فیزیكى و احساساتى كه در طول روز مواجه است، كنار بیاید مثل درس خواندن براى امتحان. ۳ ركن و اصل تناسب اندام: ۱- تحمل و طاقت، ۲- قدرت، ۳- انعطاف پذیرى والدین باید فرزندان خود را به انجام فعالیتهاى مختلف ترغیب كنند و روى این ۳ ركن اصلى كار كنند. طاقت و تحمل زمانى پرورش پیدا مى كند كه كودك به طور منظم و متناوب در فعالیتهاى ایروبیك شركت كند، در خلال ورزش ایروبیك ضربان قلب تندتر مى شود و تنفس براى فرد مشكل تر مى شود. وقتى به طور منظم و در یك زمان متوالى ورزش ایروبیك انجام شود، قلب قوى تر مى شود و توانایى بدن براى رسیدن اكسیژن به تمام سلولها بهبود پیدا مى كند. ورزش ایروبیك براى كودكان و بزرگسالان جنبه سرگرمى دارد. كه از آن جمله مى توان به ورزشهایى نظیر بسكتبال، دوچرخه سوارى، اسكیت سوارى، شنا، تنیس، پیاده روى، دو، فوتبال و پاتیناژ اشاره كرد. منظور از افزایش قدرت ورزش نیست. با وجود اینكه برخى كودكان از این ورزش فواید بسیارى مى برند، اما باید تحت نظر یك فرد بزرگسال حرفه اى كه تجربه انجام چنین ورزشى را دارد، انجام شود. اغلب كودكان براى قوى شدن احتیاج به برنامه آموزشى خاصى ندارند. درازنشست، ورزش شكم و دیگر ورزشهایى از این قبیل به قوى شدن ماهیچه ها كمك مى كند، فعالیتهایى مثل كوهنوردى و كشتى نیز به قوى شدن ماهیچه ها و بدن كمك مى كند. ورزشهاى كششى و ارتجاعى به انعطاف پذیرى بدن كمك مى كند و به ماهیچه ها و مفصلها این امكان را مى دهد تا به راحتى حركت كنند. انجام حركات كششى مثل برداشتن یك اسباب بازى از جایى كه دور از دسترس است یا این شانس را براى فرزند شما فراهم مى كند كه بدن انعطاف پذیرترى داشته باشد. چه میزان ورزش كافى است؟ درصد كودكانى كه دچار اضافه وزن هستند، در ۳۰ سال اخیر دو برابر شده است، زیرا كودكان بیش از آنچه مورد نیاز است، در یك جا مى نشینند و به نشستن عادت دارند. به طور متوسط كودكان روزانه ۳ ساعت از وقت خود را صرف تماشاى تلویزیون مى كنند و هنگام تماشاى تلویزیون نیز از تنقلات استفاده مى كنند. شما باید سعى كنید مراقب رژیم غذایى فرزندانتان باشید و به جاى نشستن روبروى تلویزیون یا كامپیوتر آنها را به انجام فعالیتهاى تحركى تشویق و ترغیب كنید

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn